Doel van de InterUI
Vóór 2003
Vóór 2003 had de werkgever enkel de mogelijkheid de aangiften
m.b.t. de werkloosheid in te dienen via papieren formulieren. Vervolgens
overhandigde hij deze aan de betrokken werknemer. De werknemer bezorgde
dan de formulieren aan zijn uitbetalingsinstelling die een dossier aanmaakt,
indient bij de RVA en na goedkeuring de werkloosheidsuitkering uitbetaalt.
Vandaag
Ingeval van een elektronische aangifte van sociaal risico (ASR) komt
de werknemer niet meer tussen om de aangifte aan zijn uitbetalingsinstelling
te bezorgen. Ook de werkgever kan de elektronische aangifte niet rechtstreeks
naar de uitbetalingsinstelling sturen omdat hij deze niet kent. Daarenboven
zou dat een inbreuk zijn op de wet ter bescherming van de privacy van
het individu.
Een andere oplossing is dus noodzakelijk om de elektronische formulieren
bij de juiste uitbetalingsinstelling te bezorgen.
Oprichting
De 4 uitbetalingsinstellingen hebben dan gezamenlijk beslist om een verdeelcentrum
(of een routeringscentrum) op te richten voor de elektronische aangiften
van sociaal risico m.b.t. de werkloosheid.
Werking
De verdeling geschiedt op basis van een repertorium dat afkomstig is
van de sector werkloosheid. Dat repertorium is een historische database
die voor iedere persoon die betrokken is bij de werkloosheid bijhoudt
welke uitbetalingsinstelling zij/hij heeft gekozen en de aangesloten periode.
Verdeelcentrum
De InterUI is dus een verdeelcentrum die er voorzorgt dat de aangiften
m.b.t. de werkloosheid, die ingevuld worden door de werkgever of zijn
mandataris, terechtkomen bij de uitbetalingsinstelling van zijn werknemers.
Bij deze uitwisseling wordt de identiteit van de uitbetalingsinstelling
niet kenbaar gemaakt aan de werkgever.
|